• Kvinna med urkedja om halsen. Damer med urkedja om halsen vanligen silverkedja, men även andra kedjor t.ex. av eget eller andras hår, med silverbeslag och klockan nedstucken i kjolen. Detta var mode innan armbandsurens tillkomst. Urkedjor av hår för herrar, var en ganska vanlig sak som minnesgåva av frun eller fästmön, tillverkad av eget hår med beslag av silver samt ingraverat "Minne".
    Photo: Trelleborgs museum

Kvinna med urkedja om halsen. Damer med urkedja om halsen vanligen silverkedja, men även andra kedjor t.ex. av eget eller andras hår, med silverbeslag och klockan nedstucken i kjol...