• Kaien ved Smedasundet i Haugesund, med flere båter, bl. a et dampskip ankret opp. Flere personer på land.  Trehusbebyggelse og Vår frelses kirke på en høyde i bakgrunnen. Robåter i forgrunnen.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

Kaien ved Smedasundet i Haugesund, med flere båter, bl. a et dampskip ankret opp. Flere personer på land. Trehusbebyggelse og Vår frelses kirke på en høyde i bakgrunnen. Robåter i...

2 comments

• Dette må være rett ett århundreskiftet. Det gamle posthuset på kaien av granitt er ikke påbegynt. Dampskipet ankrer ikke opp det er i fart. Grand Hotel er heller ikke påbegynt.
  • Kirken åpnet i 1901 og ser ut som man har begynt å opparbeide tomten til hotellet (dagens Amanda) og det sto ferdig i 1906. Så tenker at bilde er tatt mellom 1901 og 1904.