• Hjørnet ved byparken. Vei midt på bildet og i forgrunnen. Gatelys. Telefonstolpe. Trær til venstre. Trehus til høyre og i bakgrunnen.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

1 comment

• Dette bilde er tatt i 1909/10. Haugesund fikk strøm i slutten av 1908 og de to neste årene ble det satt opp stolper i nesten hele sentrum med eletriske ledninger. Disse stolpene har enda ikke fått ledninger og derfor kan det heller ikke være telefonstolper, for da hadde det allerede da vært mange ledninger på dem. De gamle petroleumslampene, som vi ser en av på venstre side, ble fjernet da strømmen kom og før 1913.