• 17.mai tog, hovedsaklig av skolebarn (?), i Haraldsgaten. Mange norske flagg.  Elever fra Breidablikk skole går fremst i toget, og de bærer en fane med bilde av Haraldshaugen. Voksne står på fortauet. Trehus i bakgrunnen, og til høyre og venstre i forgrunnen.
    Photo: Ukjent / Haugalandmuseet

17.mai tog, hovedsaklig av skolebarn (?), i Haraldsgaten. Mange norske flagg. Elever fra Breidablikk skole går fremst i toget, og de bærer en fane med bilde av Haraldshaugen. Voks...

2 comments

• Telefonstolpene forsvant omkring år 1919/20 og derfor er bilde nok fra omkring denne tiden.
  • I følge informasjonen på nettsiden til Digitalmuseum så er dette bilde av 17.mai toget tatt i Haraldsgaten omkring år 1930-1940. Hvis jeg ikke tar helt feil så ser man her Haraldsgaten mellom Torggaten og Skjoldaveien/Skoleveien. I bakgrunnen ser man den gamle brannstasjonen som ligger på dagens bytunet. Brannstasjonen flyttet opp i kirkegaten omkring år 1923. Man ser også øverste etasje av skolehuset/rådhuset/politistasjonen helt bak i bilde på den venstre siden. På bilde ser man også de gamle telefonlinjene og de ble fjernet omkring år 1919/20. Nede på bilde ser man en gasslykt og de ble fjernet omkring år 1909/10. Til høyre i bilde ser man hjørnet av det gamle hotellet Nord i Torggata/Haraldsgata og dette huset ble flyttet opp i Skjoldaveien/Skoleveien omkring år 1905/1906 da Haugesund telefonselskap satt opp nytt bygg her. Huset bak med det høye taket sto også her omkring år 1920. Så dette bilde må være tatt før år 1905/06.