• Fiskebåtar i Nyhamnen på 1950-talet. I förgrunden syns John Sjöberg. Herman Larsson, John Sjöberg och Henning Kjellberg fick TG12 byggd av båtbyggare Magnus Larsson i Lilla Hammar 1944. Sedermera köpte John ut sina medägare och fiskade sedan med udda personer. Båtarna: - TG 237 Verner, ägare Svend Rasmussen kom från Danmark som flykting 1944, båten stod modell för Trelleborgsfisk logotyp, såldes sedermera till bland annat Edgard Jönsson - LA 379, ägare Valdemar Backe, Barsebäckshamn. Båten byggd i Pukavik 1944 - TG 173 Stjärnan köptes 1948 av Nils och Lennart Andersson Smygehamn, i mitten av 1950-talet såldes båten till Lettländaren Beitmanis och hans kamrat Baumanis - TG 51 Max, ägare Albert Thorsson. Negativ småbild 70:4341.
    Photo: Karlsson Stig T / Trelleborgs museum (Upphovsrätt)

Fiskebåtar i Nyhamnen på 1950-talet. I förgrunden syns John Sjöberg. Herman Larsson, John Sjöberg och Henning Kjellberg fick TG12 byggd av båtbyggare Magnus Larsson i Lilla Hammar ...

2 comments

• TG 237 Ägdes av Svend Rasmusen. Båten stod modell för Trelleborgsfisks logotyp. Båten såldes sedermera till bl a Edgard Jönsson