• Førerplass i NSB dieselelektrisk lokomotiv Di 3 603, førerrom 2. Di 3 var lisensprodusert hos Nydquist och Holm Aktiebolag i Sverige med utstyr fra GM-Electro Motive Division. Det meste utstyret her er originalt GM-EMD utstyr. Fra venstre ser vi konsollen med kjørekontroller. Denne utgaven av konsollen hadde lokomotivene 602 - 606, mens senere lok fikk en mer moderne rett variant med bakelitt-håndtak. Over konsollen er registrerende hastighetsmåler (Hassler). Videre har vi panelet med amperemeter for motorstrøm, manometre for bremsesylindertrykk, hovedledningstrykk og hovedluftbeholdertrykk. Til høyre på panelet er div varsellamper, og nedenfor brytere for forskjellige funksjoner i batteristrømskretsen (72V) som f.eks. signallamper, frontlys, førerromsbelysning, oljepumpe, mm. Helt til høyre er førerbremseventil Knorr St15 for direktevirkende brems og Knorr D2 for automatisk virkende brems (indirekte brems/togbrems).
    Photo: Borgersen, Erik / Museene i Akershus

Førerplass i NSB dieselelektrisk lokomotiv Di 3 603, førerrom 2. Di 3 var lisensprodusert hos Nydquist och Holm Aktiebolag i Sverige med utstyr fra GM-Electro Motive Division. Det ...