• Hörnet Valldammsgatan - Norra Vallgatan vid kvarteret Valldammen. Vy mot väst. Foto till akvarell. Valldammen 1870. 'Valldammen', varav Valldammsgatan fått sitt namn, låg där nu gymnasiets annex reser sig. För hundra år sedan var den ett ganska stort vatten och genomflöts av en grop eller bäck, som kom uppifrån Hedvägen över Valldammsgatan ned genom kvarteret Triangeln över Algatan och ned genom Pilegränden. Den kallas 'Bastarännan'. Torra somrar brukade jordbrukarna här köra sina vagnar genom den för att vagnshjulen skulle bli våta och ej spricka sönder i värmen. (Sedd från öster mot väster.)
Butikerna på hörnan var bland annat Specia och Möllers livs.
    Photo: Trelleborgs museum

Hörnet Valldammsgatan - Norra Vallgatan vid kvarteret Valldammen. Vy mot väst. Foto till akvarell. Valldammen 1870. 'Valldammen', varav Valldammsgatan fått sitt namn, låg där nu gy...

• Butikerna på hörnan var bl.a. Specia och Möllers Livsmedel.