• Reklamefoto av broderte tekstilar presentert i Hjemmet på 1930-talet. "Brukskunst i Hjemmet" var eit samarbeid mellom vekebladet Hjemmet og foreininga Brukskunst. Broderia blei levert av broderifirmaet Gunnar Pedersen AS.

"Generøst har 'Hjemmet' stillet en side hver uke til disposisjon for håndarbeider efter tegning av brukskunstnere. Det er nu kunstnerne selv som har ordet. (...) Vårt mål er å prege hjemmene med vakre arbeider og gode farver, og gi de tusener av flittige håndarbeidere anledning til å skaffe sig mønstre som alle sammen bærer preg av høi kvalitet". (overlærer Jakob Prytz, formann i Foreningen Brukskunst.)

Biletet viser "Turistbluse for damer", mønster etter teikning av E. Jørgensen.
    Photo: Museumssenteret i Hordaland

Reklamefoto av broderte tekstilar presentert i Hjemmet på 1930-talet. "Brukskunst i Hjemmet" var eit samarbeid mellom vekebladet Hjemmet og foreininga Brukskunst. Broderia blei lev...