• For å få slutt på den ulovlige beitingen og for å hjelpe reineierne i Finland og Norge, ble det besluttet av de to land å bygge reingjerder langs hele den finsk-norske grense. Fylkesmann, Hans Gabrielsen, Vadsø var formann i den norsk-finske kommisjon, som skulle fastsette og stikke ut reingjerdet, ca. 400 km. Hver eneste meter skulle befares og bestemmes og med de avstander og de meget øde trakter kunne slike befaringer ta uker og måneder i sommertiden under meget strabasiøse forhold. Utstikkingen foregikk i 1937 og 1938. Bildet viser formannen for den finske gruppen, Itkonen, med dagens fangst.På bildet holder Itkonen en fisk i hånden. Han har på seg en åpen jakke og på bena har han bukser og skaller. I den andre hånden holder han på et par planker der det står skrevet '3 Kg' på. Rundt ham ligger det stener. På baksiden av bildet står det skrevet året 1938.
    Photo: Ukjent / Finnmark Fylkesbibliotek

For å få slutt på den ulovlige beitingen og for å hjelpe reineierne i Finland og Norge, ble det besluttet av de to land å bygge reingjerder langs hele den finsk-norske grense. Fylk...