• Buss tilhørende Os kommunale bilruter utenfor bussgarasjen ved Samvirkelaget i Os sentrum, Os i Østerdalen. Scania-Vabis med høyre-ratt. Vestfold bil og karosseri . HB 18055. SCANIA B 7558 L, registrert 1963 på Tynset. 35 seter. Vogna ble mye brukt på ruten til Dalsbygda på 70-tallet.
    Photo: Borgersen, Erik / Museene i Akershus

Buss tilhørende Os kommunale bilruter utenfor bussgarasjen ved Samvirkelaget i Os sentrum, Os i Østerdalen. Scania-Vabis med høyre-ratt. Vestfold bil og karosseri . HB 18055. SCANI...

2 comments

• Bussen vi ser har karosseri påbygd fra Vestfold Bil & Karosseri (VBK) i Horten. Det er en 1963-modell og på begge sider ser vi busser fra samme selskap av nyere dato. Os Kommunale Bilruter gikk fra 1973 med i Østerdal Billag. Da ble eldre busser omregistrert og denne gikk da nr. HB18055. Opprinnelig var den registrert D-25777. Etter noen år bygde Østerdal Billag nytt garasjeanlegg og avdelingskontor nord for Os sentrum.
  • Bildet er tatt etter at Os kommunale bilruter gikk inn i Østerdal Billag 1.1.1973. Bussen er omregistrert fra D-25777 til nytt nummer HB18055.