• Frigjøringsdagen 8. mai 1945 i Spjutvika i Sortland.

Bildetekst fra Historisk Årbok for Sortland 1995, s. 12:
"Ho mamma sendte ilbud over heile gården for at alle skulle stille i toget!" forteller Nora (Berntzen) Strøm fra Spjutvika. Og alle stilte, også de som allerede kvelden før hadde vært på Breines og henta radioene sine, og de som hadde feira om natta. Dessuten var selvsagt de evakuerte med. Kåre Leithe fra Narvik hadde kona og ungene der og var kommet på besøk. Han hadde geburtsdag, og ut på kvelden blei det stor feiring hos Ingvald Pettersen, som deklamerte "Flagget" av Nordahl Grieg. Akkurat da glei BP-båten "Mil 33" inn på havna med norsk flagg i masta. Det var litt av en dag!
    Photo: Museum Nord

Frigjøringsdagen 8. mai 1945 i Spjutvika i Sortland. Bildetekst fra Historisk Årbok for Sortland 1995, s. 12: "Ho mamma sendte ilbud over heile gården for at alle skulle stille i ...