• Elverensk i den øvre delen av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike.  Fotografiet er tatt i midten av august måned i 1926, fra en posisjon ved elvas nordre bredd, ved innløpet til den kanaliserte delen av elveløpet som førte driftsvann til Finnefoss tresliperi.  Her var det bygd en terskeldam, som både hevet vannspeilet ovenfor fossen og gav stabil vannføring i den nevnte inntakskanalen.  Ved den lave vannføringa som var vanlig utover sommeren hadde imidlertid fløtingsvirket lett for å sette seg fast ved damterskelen og for så vidt også på steinskjær i det nedenforliggende, drøyt 800 meter lange fossefallet.  Da dette fotografiet ble tatt arbeidet en del fløtere med å løsne tømmeret ved terskeldammen øverst i fossen.  De hadde tatt seg ut til haugdannelsen ved hjelp av to robåter.  På bakkekammen til høyre i bildet ser vi våningshuset på Fundi gard.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Elverensk i den øvre delen av Funnefossen i Glomma, lengst nord i Nes kommune på Romerike. Fotografiet er tatt i midten av august måned i 1926, fra en posisjon ved elvas nordre br...