• Den øvre delen av Funnefossen i Nes kommune på Øvre Romerike i Akershus.  Fotografiet er tatt fra gangbrua som skilte inntakskanalen for driftsvann til nedenforliggende Funnefoss tresliperi fra den øvrige fossen.  Fotografiet viser hvordan vannet i kanalen gikk i en jevn, stilleflytende strøm, mens det i elveløpet ved siden av passerte en del fjellrygger i elveløpet som dannet terskler, og som innebar fare for at fløtingsvirket kunne hekte seg fast og hope seg opp i digre tømmervaser eller hauger, noe som hadde skjedd da dette fotografiet ble tatt.  Helt til høyre i bildeflata skimter vi en fløter som forsøkte å trekke stokker ut av haugen ved hjep av fløterhaken, for å få dem til å flyte videre med vannstrømmen.  Bak tømmerhaugen ser vi også en holme, som åpenbart må ha forvoldt en del bry for fløtingsaktiviteten.  Funnefossen er drøyt 800 meter lang, og på denne strekningen har elva et fall på 10-11 meter.  Haugdannelsene i Funnefossen oppsto helst når det var lavvann i Glomma i fløtingssesongen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Den øvre delen av Funnefossen i Nes kommune på Øvre Romerike i Akershus. Fotografiet er tatt fra gangbrua som skilte inntakskanalen for driftsvann til nedenforliggende Funnefoss t...