• Mosemaskin eller soppeapparat for bunting av fløtingstømmer i Halden, nedenfor Tistedalsfossen, nederst i Haldenvassdraget.  Den mekaniske løsningen ser ut til å være en variant av den fløtingsformann Arnt Svartedal (1869-1909) fra Skiptvet fant opp og fikk prøvd ut ved Glennetangen i Østfold omkring 1900.  Fellesfløtingsforeningen i Haldenvassdraget bestilte en tilsvarende, som ble levert fra Furuholmen lense i Glomma og utstyrt med spill fra Fredriskstad mekaniske verksted og likestrømsmotor fra Brown Boveri.  Mosemaskinen ble installerti den delen av vassdraget som renner gjennom Halden sentrum i 1906, men der viste det seg at den hindret framkommeligheten for celluloselekterne fra Saugbrugsforeningen.  Derfor ble denne innretningen flyttet noe oppover og delvis ombygd etter at Tista kanal sto ferdig i 1909.  Dette bildet viser sannsynligvis på dette øvre bruksstedet anlegget.  Mosemaskinen ble bygd for å bunte tømmer fra Haldenvassdragets nedslagsfelt som skulle slepes til skogindustri i Fredrikstad og Moss.

Arnt Svartedals moskemaskiner ble bygd med sikte på å kunne bunte paralleltliggende fløtingstømmer.  Maskinen besto av to faste og ei bevegelig bru som ligger på tvers mellom to pongtonger.  De faste bruene ble montert mellom de parallelle pongtongenes ytterender, den bevegelige kunne kjøres mellom disse ytterpunktene.  På dette fotografiet, som er tatt fra den ene pongongen mot den andre, ser vi ingen av bruene.  Tømmer fra ei ovenforliggende innlenset «renne» fløt langsomt ned i bassenget mellom de nevnte pontongene, hvor det stanses mot den faste brua i den nedre enden.  Det er denne prosessen vi ser på dette fotografiet. Når en passende mengde tømmer befinner seg i det nevnte bassenget felles en del stålstaker, også kalt «sverd» ned fra den bevegelige brua, som deretter - med en vinsj som trekkraft - kjøres fra den øvre mot den nedre, faste brua, mens den skyver tømmeret foran seg slik at det presses ihop til en kompakt bunt eller «mose».  Deretter slås to eller trei vaiere rundt tømmeret, og så kan «sverdene» på den nedre brua heves, slik at mosen flyter ut og kan knyttes sammen med andre moser til et båtslep.  Vinsjen som drev den bevegelige brua på mosemaskinen befant seg i skuret som vi ser sentralt i dette bildet.  Det var sannsynligvis lensearbeiderne ved denne mosemaskinen som disponerte robåtene som var fortøyd på utsida av flåtegangen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Mosemaskin eller soppeapparat for bunting av fløtingstømmer i Halden, nedenfor Tistedalsfossen, nederst i Haldenvassdraget. Den mekaniske løsningen ser ut til å være en variant av...