• Melbu. Draglandgården. Fasade V og S.
Toetasjes trebygning med loft. Grunnmur av naturstein. En tilnærmet nyklassisistisk preget av rehabilitering med nyere elementer som dører, vinduer og veranda i to plan. Bygningskroppen av markert båndgesims mellom etasjene. Liggende falspanel. Sidehengslede empire åpningsvinduer vinduer i 2. etg. og store butikkvinduer med smalt sprosseparti i øvre del. Verandautbygg som bygger rundt sørøstre hjørne i begge etasjer i tilknytning til inngangsparti mot sør. Saltakutforming i nordre gavlvegg og valmtak i søndre gavlvegg. Takopplegg i østre og vestre langfasader med mindre sprossevinduer. Taktekking av skiferheller (lappheller). Ett pipeløp.
    Photo: Rysst, Øystein / Museum Nord

Melbu. Draglandgården. Fasade V og S. Toetasjes trebygning med loft. Grunnmur av naturstein. En tilnærmet nyklassisistisk preget av rehabilitering med nyere elementer som dører, vi...