• Kemner T. Manger i hagen på eiendommen sin i Haraldsgt. 131.  I bakgrunnen sannsynligvis sønnen Thomas.  Fotoet er tatt fra Haraldsgt. og inn i gården.  Her ligger i dag klesforretning Windsor. Til v. bolighuset. Midt på bildet går en sti/vei innover i bildet, i bakgrunnen og til h. busker og trær.
    Photo: Grøn, Kristofa Jansen / Haugalandmuseet

Kemner T. Manger i hagen på eiendommen sin i Haraldsgt. 131. I bakgrunnen sannsynligvis sønnen Thomas. Fotoet er tatt fra Haraldsgt. og inn i gården. Her ligger i dag klesforret...

1 comment

• Jeg finner ikke T. Manger i folketellingen fra 1900. Men i 1910 er han oppført som enkemann på adressen Haraldsgaten 73 og i følge kart fra 1902 hadde dette huset da stor hage, som gikk opp til Sørhauggaten. Omkring år 1911 ble adressene endret da en del av Skåre ble slått sammen med Haugesund. Dermed ble adressen Haraldsgaten 131. På kart fra 1920 ser man at eiendommen forsatt er stor. Men at det nå er bygget et mindre hus på samme eiendommen opp til Sørhauggata med nummer 130. T. Manger sitt fulle navn var Thomas Manger, som ble født i 1831 i Mangers prestegjeld, og var gift med Marthe Manger (f. Johannesen), som ble født 1838 på Stordøens prestegjeld. I følge folketellingen fra 1856 bodde de da på 2de Rode på nummer 10. (Bruk 130). Han var da skolelærer. I følge folketellingen fra 1875 er han nå blitt Almueskolelærer og Skibsreder og har fått 3 barn. De bor i 2de Langgade på bruk 90. Der deler de hus med 2 andre familier. I følge folketellingen fra 1885 er Thomas nå kemner og bor sannsynligvis på samme plass og deler hus med 2 andre familier. Men nå er adressen Haraldsgaten og bruk 175. Sønnen Thomas Marthin, som vi kanskje ser på bilde, er med i folketellingen og er født i 1876. Han døde i 1946. Finner ingen informasjon om familien i folketellingen for 1900. Men i følge gravminner døde Marthe i 1896 i Haugesund. I folketellingen for 1910 dukker Thomas opp igjen som enkemann og er "Fhv. Kæmner". Han er vel da pensjonist og bor i en egen kvistleilighet i huset til sønnen Thomas, som har selve huset i Haraldsgaten 73 og som omkring år 1911 ble endret til 131.