• Et sjøfly kommer inn til flybrygge.
Gunnar Fredrik Dahl    [2005-11-07 kl. 15:02 PM]
 Fagernes der Sjøflyhavna var - med Ankenes i bakgrunnen.
Trygve Romsloe/Birger Larsen, Flymuseet i Bodø: Flyet er nok den Junkers F.13 som Gidsken Jakobsen hadde som sitt andre fly etter "Måsen".
"Måsen" var jo en dobbeltdekker så den er det ikke. Dette flyet (LN-ABH) ble registrert på Gidsken i juni 1932 og mistet motoren over Balestrand sommeren 1934. Bildet må da være tatt i dette tidsrommet dersom bildet er tatt i Gidsken-perioden.
Det samme flyet var registrert D-260 og var innom Narvik så tidlig som 1923.
Dette flyet fløy også noe senere i NordNorge.
Det er selvsagt en mulighet at bildet kan være tatt da. De som er kjent i Narvik kan kanskje ut fra bebyggelsen i bakgrunnen tidsfeste bildet noe nærmere. Når ble kaia i forgrunnen bygget f.eks?
OddmundF    [2005-12-06 kl. 13:50 PM]

Dette bildet må være tatt tidligst i begynnelsen av 1930-åra. Alle husene vi ser på bildet er oppført etter 1925/26 Nederst i venstre billedkant ser vi naustet til Johan Sahl (Skinn-Sahl) Veien gikk på øvre side av naustet. Ved å følge veien oppover mot høyre ser vi først huset til Bertheus Nyborg (senere overtatt av Håkon Mathisen) Festekontrakten for denne tomta er datert 1.desember 1930.
    Photo: Museum Nord

Et sjøfly kommer inn til flybrygge. Gunnar Fredrik Dahl [2005-11-07 kl. 15:02 PM] Fagernes der Sjøflyhavna var - med Ankenes i bakgrunnen. Trygve Romsloe/Birger Larsen, Fly...

Ankenes kan sees i bakgrunnen.