• Bildet er fra Langnes i Sørfjorden. Portrett familie på fem.
Fra venstre Petter Nilsen Kuljok, Keira Nilsen Kuljok, Nils Kuljok, Elen Kuljok og ant Kristine Nilsen Kuljok.  I bakgrunnen fisk på hjell. NGO K 12-70
    Photo: Nordlandsmuseet

Bildet er fra Langnes i Sørfjorden. Portrett familie på fem. Fra venstre Petter Nilsen Kuljok, Keira Nilsen Kuljok, Nils Kuljok, Elen Kuljok og ant Kristine Nilsen Kuljok. I bakgr...

• Detter er, fra venstre Petter, Keira, Nils, Elen og Kristine.
    Petter (f. i Tysfjorden 4/7 1875 - d. i Festvåg 1/11 1957) (fødested ikke oppgitt), og Keira f. i Gjesvik i Tysfjorden 27/11 1883 - døde her 27/5 1909 av tuberkulose, 26 år gammel.
    På sine gamle dager flyttet Petter og søstra Kristine Margrethe (f i Musken Tysfjorden 8/3 1875 - d. i Festvåg 7/11 1965) (dp. Kristini, navnet Margrethe står ikke) til Festvåg, og fra da av lå Sørfjorden øde.
    Barna brukte navnet Nilsen (Koljuk) Om de brukte Koljuk, vet jeg ikke, men det står nevnt i kirkebøkene fra Tysfjorden.
    Begge foreldrene, Nils Petterson Koljuk (ca. 1840 - d. her 26/10 1915) og Elen Anosdatter (ca. 1838 - d. her 3/4 1926) var fra Jokkmokk i Sverige.
    De var blitt gift i 1869.

• Med disse opphørte den lulesamiske reindriften på Bødøhalvøya, som Vatnim-familien hadde stått for siden inngangen til 1800-taller. Greiner av families hadde flyttet nordover.På slutten av 1950-tallet kom Johan Johnsen Vatnim med sin flokk fra Vinfjell/Mørsvik/Sagfjord og drev der i noen år. Han døde før jul i 1960. Johan Johnsen var en ivrig leder i samisk organisasjonsarbeid. I 1960 var han leder i Norske Reindriftssamers Landsforbund.