• Biler og mennesker i snødekt gate på Fagernes, blant annet med Gullhagen-gården (til venstre), Elvely hotell og Central hotell.
    Photo: Neste, Olav / Valdres Folkemuseum

4 comments

• Vegen ned til høgre bak bensinpumpa gikk til Fagernes Bilverksted drevet av Olav Skattebo og Kristoffer Gjevre og jeg hadde min oppvekst til krigen var slutt.
  • SKAL VÆRE: Fagernes Mek. (Mekaniske) verksted.
  • Samtidig så vet vi at: "Sagbrukseigar Knut A. Møller (1866–1951) frå Etnedal og Jøger Skattebo (1887–1968) frå Øystre
    Slidre bygde det som vart kalla Central hotell i åra 1923–1924." Jøger starta også Skattebo Bilverksted. Ikke ulikt han som står bøyd over bilen der, men vanskelig å si. Noe kjent med hodeplagget og størrelsen på mannen. Da kan det være en av sønnene som står ved siden av, Helge (født 1931) eller Ola.

• Lastebilen med åpent panser er en Chevrolet 1934-35 med registreringsnummer E-1474. Det sto ledig i Norges Bilbok 1935. Til høyre for bilen en bensinpumpe for Standard, som ble til Esso på slutten av 30-tallet.