• "FWD lastebil modell 1918. Brukt som brøytebil av Lillehammer by fra 1925-1945. Motorstørrelse 36 HK.  Denne type fra engelsk overskuddslager etter første verdenskrig ble brukt til brøytebiler som brannbiler i stort antall. Merk NB: eneste lastebil med firehjulsdrift." I følge merking i album. Klikk på pilen til høyre: Bilde 1 og 2 viser FWD lastebilen og med Johnny Colbjørnsen sittende i førersetet.

3):  Samme vogn levert Aker kommune utenfor Oslo. Ved rattet Colbjørnsen & Co A/S testsjåfør Edlund. Medhjelper: Firmaets senere juniorsjef." I følge merking i album.  "Nils All Colbjørnsen ca. tre år ved rattet i en av de første FWD-vognene som ble tatt inn fra militært overskuddslager i England. Mannen i skinnlue er demonstrasjonssjåfør Stener Edlund. Johnny Colbjørnsen var flink til å skape blest om sine produkter, og vognene han solgte til Akers veivesen var rene reklameplakatene. Det ga også god omtale å brøyte banen for racene på Gjersjøen tidlig i tjue-årene. I referatene fra løpene var det ikke bare bilder av racerbilene, men også av brøytebilen til Colbjørnsen. "Sitat fra boka: "Familiefirmaet-utenom allfarvei/2000 årsboken." Colbjørnsen & Co A/S, av Bjørn Ausjen Johannessen.

"FWD er det bilmerket som har betydd mest for utviklingen av en effektiv brøytetjeneste på norske veier. Det ble til og med holdt kinoforestillinger rundt omkring i landet for for at folk kunne få se disse bilene med firehjulsdrift  i aksjon."
"Første generasjon FWD var ikke akkurat noen skjønnhet, men overbeviste med sin frammkommelighet. "Forhjulene trækker - bakhjulene skyver paa, det er hva der menes med Four Wheel Drive" forklarte Colbjørnsen i den første salgsbrosjyren fra 1919.  "Klumpen" under bilen er "centraldifferentialet" (fordelerkassen), som kunne sperres med de to spakene på fordelerkassen som er synlig på bildet. Sjåføren eller hjelpemannen måtte altså gå ut av bilen for å bruke spakene. Overføringen fra girkassen til fordelerkassen foregikk via kjede." Sitat fra:  "Norsk lastebilleksikon. De første 40 årene. Lastebiler i Norge 1900-1940," side 94, av Asbjørn Rolseth.

1918 modell FWD brukt som brøytebil i Lillehammer