• Örlogsfartyget MS Visborg i Hamnen.

HMS Visborg (A265) ursprungligen M03 var ett av svenska marinens minfartyg men byggdes år 1998 om till underhållsfartyg till dåvarande 2. ytstridsflottiljen. Visborg sjösattes den 22 januari 1974 och var då tillsammans med HMS Älvsborg (M02) ett minfartyg.  Utöver detta fungerade Visborg också som flaggskepp för Chefen för kustflottan och dennes stab, flaggen. Fram till 2010 tjänstgjorde Visborg som 4. sjöstridsflottiljens lag- och ledningsfartyg där uppgifterna är att stödja övriga fartyg i flottiljen samt kunna vara den plattform där förbandschefen leder förbandets strid. HMS Visborg höggs upp i Landskrona i januari 2014.
    Photo: Lejonborn, Ola / Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Örlogsfartyget MS Visborg i Hamnen. HMS Visborg (A265) ursprungligen M03 var ett av svenska marinens minfartyg men byggdes år 1998 om till underhållsfartyg till dåvarande 2. ytstr...