• Parti fra bak Tollbodbakken som går opp fra venstre, fortsetter forbi Loennechengården som vi ser til venstre på bildet, samt bygningen til høyre hvor vi finner et skilt som sier ";Elias Larsen Skotøi";. Tollboden er å finne utenfor bildet til venstre. Ellers så går Byfogd Aass gate - hvor vi finner fotografen - ut av bildet til venstre.

ALTØ:
 Byfogd Aas gt. 3, mtr 628 l nr 592

I 1860 hadde Finans- og Tolddepartementet gått til innkjøp av den gamle Lindahl-eiendommen – som tidligere var eid av havnefogd H. M. Kaasbøl – med formål å oppføre en tollbodbygning. Samtidig kjøpte departementet også J. C. Helsings fjøsbygning som lå like ved, og som ble tillagt denne eiendommen. Murmester L. N. Berg fikk i 1862 utskilt en del av tolldepartementets eiendomm som besto av Lindahl-eiendommens hage med fjøsbygning for oppføring av Kristiansunds første gård oppført i mur og som senere ble kalt Thesengården.

Thesengården var etter datidens forhold et særsyn i byen.

L. N. Berg utfoldet en livlig byggevirksomhet i byen på den tiden og han førte blant annet opp gården ovenfor denne som fikk adresse Tollbodbakken 1.

Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Parti fra bak Tollbodbakken som går opp fra venstre, fortsetter forbi Loennechengården som vi ser til venstre på bildet, samt bygningen til høyre hvor vi finner et skilt som sier "...