• Havnebassenget sett fra Bjørnehaugen på Nordlandet rundt 1895. Her ser vi Kirkelandet med litt av Vågen og Johnsenhuken helt til høyre på andre siden av havnebasenget. Vi ser også Kirkelandet kirke som ruver på Lyhshaugen. Ellers så ser vi noe som kan likne på en molo fra Innlandet som stikker ut i bildet helt fra venstre, men denne er ikke med på kart 1905/1914. Mens helt i bakgrunnen ser vi Averøy kommune (1554) med Bremsneshatten. Ellers så ser vi to dampskip ute i havnebasenget. Fotograf er muligens Ranheimsæter, Ole Olsen. Kristiansunds historie nevner at det helt fra havnefogd Schjetnans dager, 1890-årene, hadde det vært et ønske om en molo i Sørsundet for å forbedre forholdene. Behovet for dette ble virkelig satt i fokus da saltskipet ";Norden"; fikk føle hvor vanskelig forholdene kunne være da det grunnstøtte i Lervika vinteren 1903. På foto KMb-2008-026.0045 kan en se noe som ligner på en fylling, og som sikkert er den samme som en kan se på KMb-1941-000.0200, men vet ikke noe om det er denne fyllingen som er forløperen til Sørsundmoloen. Den ble vel bygget på 1930-tallet. Dersom det finnes stoff fra Havnekommisjonens arkiv kan det antakelig være noe å finne der. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Havnebassenget sett fra Bjørnehaugen på Nordlandet rundt 1895. Her ser vi Kirkelandet med litt av Vågen og Johnsenhuken helt til høyre på andre siden av havnebasenget. Vi ser også ...