• Goma Fabrikker, Aktiesmørfabrikken Goma ved Naustkroken på Gomalandet i Kristiansund. Bildet er fra Margarinfabrikkens oppstart i år 1900. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. - Såpe og godlukt i Kristiansunds tidligere historie:  1900 startet noen gründere Aktieselskapet Goma Smørfabrikk på Gomalandet for at Kristiansund skulle ha flere ben å stå på enn bare fisk. Fabrikken produserte kunstsmør eller margarin, men utvidet etter hvert til såpe, vaskemidler og stålullsåpe. Bedriften utvidet og i 1932 startet Såpefabrikken som produserte en mengde kosmetikkprodukter. Kosmetikkavdelingen fikk navnet Ello AS. I 1973 ble Goma fabrikker A/S Ello kjøpt opp av Lilleborg, som igjen ble en del av Orkla i 1986. Men etter 116 års drift bestemte Orkla seg for å legge ned bedriften og flytte produksjonen til Falun i Sverige. Kristiansund tapte 60 arbeidsplasser og ble en industri fattigere.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger
    Photo: Nordmørsmusea

Goma Fabrikker, Aktiesmørfabrikken Goma ved Naustkroken på Gomalandet i Kristiansund. Bildet er fra Margarinfabrikkens oppstart i år 1900. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. - Såp...

1 comment

• Goma Fabrikker, Aktiesmørfabrikken Goma ved Naustkroken på Gomalandet i Kristiansund. Bildet er fra Margarinfabrikkens oppstart i år 1900. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. – Ny ferskvannsdam på 3000 m3 ble bygd 1901, lagerbygning med steinkai ble bygd 1905. Disponent var Oluf Müller. I 1928 var det 20 ansatte.