• Pussig kulturkræsj: På plassen som før bybrannen 1940 var foran inngangen til Børsen i Johnsengården ser vi Christie-bysten. Etter å ha stått en stund på Torget på Kirkelandet ble den flyttet  hit i 1939. Hadde den ikke blitt flytta til Vågen, hadde den neppe overlevd. Christie-bysten ("-støtta") som ble avduket 17. mai 1891, er til ære for Wilhelm Friman Koren Christie (1778-1849), som var født i Kristiansund, men som 10 år gammel ble sendt til Bergen for å gå på Latinskole der. 16 år gammel ble han student i København, og fem år senere tok han latinjuridisk embetseksamen. Han ble kansellisekretær i København og 30 år gammel ble han i 1809 sorenskriver i Nordhordland, med bosted i Bergen. Christie var medlem av Riksforsamlingen på Eidsvoll våren 1814, der han ble valgt til fast sekretær. Han var Prins Christian Frederiks fortrolige og formidlet hans ønsker til forsamlingen. Han deltok også i flere forhandlinger med engelskmenn og svenskene om Norges union med Danmark og Sverige, men var selv medlem av selvstendighetspartiet, og var en av representantene som var med på utformingen av Norges grunnlov i 1814. Støtten er å finne per 2008 på Blixhammeren i Christies gate. Bildet er datert 1943 av fotograf Monge. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Pussig kulturkræsj: På plassen som før bybrannen 1940 var foran inngangen til Børsen i Johnsengården ser vi Christie-bysten. Etter å ha stått en stund på Torget på Kirkelandet ble ...