• Altertavlen i Stangvik Kirke. Tre etasjer pluss predella og toppsol, vingene ytterst, med rokokko utskjæringer. Nederste etasje i midten korsfestelsen i treskulptur, flankert av Moses med tavlene og (?). Andre etasje oppstandelsen i skulptur, flankert av symbolske figurer. Til venstre "Rettferd" med referanse til vekten, og til høyre hornet som symboliserer "styrke" og "kjærlighet". Øverst: Himmelfarten i maleri, hvor disiplene ser oppad mot en tung sky. Der ser en de to føttene til Kristus stikke ned under skyen, mens resten av Kristus er hyllet inn. Årstall 1807 er malt i "karteisjen" under søylene, der flankeres de nevnte menneske figurene "Rettferd" og "Kjærlighet". Søylenes skafter er malt i en stil lik den man finner i Bremsnes og Frei Kirker.
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Altertavlen i Stangvik Kirke. Tre etasjer pluss predella og toppsol, vingene ytterst, med rokokko utskjæringer. Nederste etasje i midten korsfestelsen i treskulptur, flankert av Mo...