• (Frå Nordmøre Museum si fotosamling)
Soldatheimen, velferdshus for de tyske soldater under okkupasjonen 1940-45.  Bygningen opptok hele kvartalet  mellom gatene Guttormsensgate i øst og Nanses gt i vest.  I nord, J. Allansgt., i syd Bendixens gate.  Se grunnplan protokoll billedsamling III.  Inneholdt peisestue, sal, mindre rom, gang med ytterdører til begge sider.  Foran inngang: hellelagt plass med statue.  Statuen var utført av en tysk soldat.  Statuen er i privat eie nå.
I 1958 ble Metodistkirka ført opp i sørvestre hjørne.
Etter 1945 ble bygningen solgt til byens arbeiderparti som nå (augst 1955) har brukt den til samlingssted, møtelokale og til utleie for byens forskjellige foreninger (basarer og lignende).  Det ble også brukt til offentlig valglokale i den store sal.
I disse dager holder de på å rive den for å gi plass til byggetomter.
Statuen utenfor Soldatheimen ble 31/9 1961 flyttet til foran huset til byingeniør Røkkum i Omveien, Myra.  Statuen er senere flyttet til en annen privat hage.
    Photo: Nordmørsmusea

(Frå Nordmøre Museum si fotosamling) Soldatheimen, velferdshus for de tyske soldater under okkupasjonen 1940-45. Bygningen opptok hele kvartalet mellom gatene Guttormsensgate i ø...