• Nordre fløy av Soldatheimen med statuen i forgrunnen, i Lars Guttorms gate - nær Allanengen Skole. Statuen er utført av en tysk soldat ved navn Rainer, og forestiller en ung kvinne. Rainer, som var steinhugger og treskjærer i det sivile, laget statuen i en brakke i Vågen. Et vakkert kunstverk.
Etter 1945 ble bygningen solgt til Kristiansund Arbeiderparti, som til per dags dato (august 1955) har brukt lokalet som samlingssted, møtelokale, samt til utleie for byens forskjellige foreninger. Det har også blitt brukt til offentlig valglokale (den store salen). I disse dager (per august 1955) holder de på å rive Soldatheimen, for å gi plass til byggetomter. (Metodistkirken). Kilde (blant andre): Tidens Krav, Fredag 14. september 2007, side 20

";Stein Bach påsto at det var to slike statuer, den største stod utenfor "Soldatheimen" og en mindre sto inne i vestibylen. Han kunne fortelle at den største som ble knust og fraktet sammen med mer stein derifra til plassen uten for huset til far til Stein (Mellomveien 7 på Steinberget), da brukt som fyllmasse (noen påstår at dette ikke er riktig og det var bare en statue). Den gjenværende statuen står i hagen til tidligere byingeniør Røkkum. Den står der fremdeles. Det er i bakhagen til det øverste huset i Omveien. Du kan se den fra Nord-østliste delen av Kringsjå. Når du går fra Omveien opp til Kringsjå så ser du den til høyre."; Ut i fra dette så er den kanskje lagt ned under parkeringsplassen i Mellomveien, men det er ikke sikkert den er hel.

Photo: Nordmørsmusea

Nordre fløy av Soldatheimen med statuen i forgrunnen, i Lars Guttorms gate - nær Allanengen Skole. Statuen er utført av en tysk soldat ved navn Rainer, og forestiller en ung kvinne...