• Interiørbilde fra Johnsengården i Vågen, på Kirkelandet i Kristiansund, i begynnelsen av 1900 tallet. Her ser vi fra spisestuen. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.

Grosserer og skipsreder Christian Johnsen var født i Nordborg på Als i Slesvig 13/9 1828, døde i Kristiansund 28/12 1893. Han var sønn av en skipsfører som hadde flere turer med fisk fra Nord-Norge og Island til Spania, og var gift med apotekerdatter Jensine Øwre fra Ålesund. Fra han var 15 år fikk han handelsutdannelse i Spania, og arbeidet som kargadør (omreisende fullmektig som førte tilsyn med lasten - herunder salg, innkjøp og forsikring) for klippfiskimporthuset Gurteboy i Bilbao - også som dets representant i Norge. Han etablerte egen forretning på Nordlandet i Kristiansund 1854, for klippfiskeksport og fiskeprodukter. (Fra 1865 bodde han i den seinere "Børsen" i Vågen.) Han drev reperbane.  Eide fra 1857 Milnbrygga - i dag Norsk Klippfiskmuseum - med Miln- og Israelsbergene, og bygde ny fløy her 1872. Guano-, fiskelim-, fiskekasse- og tønnefabrikk i Kristvika på Averøy fra 1876 (overtatt fra Poolar Schiff-fahrt Gesellschaft som drev med hvalfangst). Direktør i Kristiansunds Sparebank, formannskapsmedlem 1865-72 og 1875-92, ordfører 1872, 1879- 1884. Ridder av St. Olav 1880, dansk konsul. Han ble kalt "Spanske-Johnsen", og var Kristiansunds (og dermed landets) nest største eksportør - etter Knudtzon. Pionéreksport til Filippinene, Kina, Japan og Australia, mest som forsøk. Lønnsom eksport til Afrika. Han introduserte "skinn- og beinfri" klippfisk i fargeglade blikkbokser, etter nord-amerikansk forbilde. Medeier i skipsverft, eide byens første lastedamper "Meta", 550 tonn, bygd i Göteborg 1872. Rastløs og lidenskapelig personlighet, med kortsiktig perspektiv. Han anla det staselige landstedet "Buen Retiro" ved Molde.

Knudtzon, Johnsen og Parelius opptrådte i perioder som en samarbeidende eksportørgruppe, som også foretok fiskeoppkjøp i Ålesund. Mer enn 40 klippfiskeksportfirma gikk konkurs i Kristiansund 1883-86. Kun Knudtzon forble "uberørt" av krisen, Johnsen kom raskt på fote igjen.
    Photo: Nordmørsmusea

Interiørbilde fra Johnsengården i Vågen, på Kirkelandet i Kristiansund, i begynnelsen av 1900 tallet. Her ser vi fra spisestuen. Fotograf er Ole Olsen Ranheimsæter. Fra Nordmøre Mu...