• Bautaen på Innlandet: Minnesmerke for slaget på Christiansunds Red; mot engelskmennene 8. juli 1908. Minnesmerket ble reist ved 100 års jublieet 8. juli 1908.

Teksten på plaketten lyder som så: "Til minde om kampen med Englænderne paa The Tartare og The Signate (feil for Cygnet) 8de juli 1808. Reist 8de juli 1908. Kommanderende Jacob Brechan. N. H. Knudtzon. Falden Ole Hansen. Det folk skal ikke undergaa som ved at dø for landets hæder".

Ukjent datering og fotograf. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bautaen på Innlandet: Minnesmerke for slaget på Christiansunds Red; mot engelskmennene 8. juli 1908. Minnesmerket ble reist ved 100 års jublieet 8. juli 1908. Teksten på plakette...