• Bildet viser daværende Dahle Brug, mek. værksted, støberi, kjeleværksted, patentslip og skibsbyggeri på Dahle ved Kristiansund, som var undertittel på firmanavnet (senere J. Storviks Mek. Verksted) og er tatt ca. 1907 sett fra sjøen. Alle bygningene er bygget opp etter storbrannen 20. juli 1899. Som navnet tyder på var det en meget allsidig virksomhet og produksjon som foregikk her på denne tiden. På bildet ser vi arbeidsfolk i ferd med å slippsette en delvis ferdigbygget båt på såpehellingen, den første slippen ved verkstedet. Såpehellingen ble bygget av verkstedet og var ferdig til bruk i 1901. Båten som slippsettes er sansynligvis verkstedets bnr. 2, fiskekutteren D/S”Lurvik”, levert til A. Ervig i Kristiansund i mars 1908 og dersom det er riktig er bildet tatt sent i 1907. D/S”Lurvik” er bygget ved Dahle Brug (senere J. Storviks Mek. Verksted) som fiskekutter med byggenr. 2 og levert i mars 1908 til A. Ervig i Kristiansund og kjenningsbokstaver MDWL. Skipets hoveddimensjoner er Loa 106 fot / Lpp 97,4 fot x B 19 fot x D 9,6 fot og hadde en tonnasje på 104,1 bruttoregistertonn og 38,21 nettoregistertonn og en kjel med produksjonsnr. 19 og en 3-sylindret (trippel) ekspansjonsdampmaskin produksjonsnr.3 på 220 ihk. og 39 nhk. og gjorde 11 ½ mils fart på prøveturen. Skipet har passasjersertifikat og første skipper var Hans Lyche. Forut er køyeplass for 14 mann og lugar for maskinisten. Akterut en pen liten salong, kapteinslugar og røkesalong på dekket. Ved krengningsprøven viste skipet seg mer enn alminnelig stabilt. Solgt i oktober 1911 og overført til Trondheim januar 1912 til Nicolay Jønvik i Trondheim som står oppført som eier i Veritasregistret for 1912. I Veritasregistret for 1913 har den skiftet navn til D/S”Nidarø” fremdeles med eier Nicolay Jønvik i Trondheim. I 1914 ble skipet solgt til rederi i Arkhangelsk i Russland og skiftet navn til D/S”Welmocha” og ble slettet fra Veritasregistret. I Veritasregistret for 1915 står den ennå oppført som D/S”Nidarø” med eier i Russland. Til høyre for denne slippen, midt på bildet ser vi Storviks store patentslipp i massivt tømmer ferdig i 1903. Denne patentslippen var utviklet og konstruert av eieren John Olsen Storvik og sønnene Ole og Peter A. og var på den tiden en av de største og kraftigste slippene i landet. Patentslippen ble bygget av massivt lerketreverk med stålbelagt baneunderlag og rullramme. Arbeidet ute i sjøen ble utført av entreprenørselskapet Høyer Ellefsen A/S. Resten ble utført av verkstedet selv. I samme tidsrom ble også den nye store dammen ”Nydammen” (Storvikdammen) bygd. Både slippen og de fleste maskinene i verkstedbygningene ble drevet av vannkraft fra verkstedets egne vannanlegg og turbiner. På bildet ser vi rørgaten opp til inntaksdammen, ”Bergdammen”, som hadde en fallhøyde på ca. 18 meter og som fikk vanntilførsel fra de overliggende dammer og nå også fra den nybygde store nye dammen ”Nydammen” (Storvikdammen). I 1876 var det også en inntaksdam nedenfor ”Bergdammen”. Den var også en av Volds dammer. Den lå der hvor hagen til verkstedets bolighus var senere, og den hadde kanskje maks 8 meters fallhøyde og var sansynligvis den dammen som først ble brukt av John Olsen Storvik. I den lange trebygningen til venstre på bildet var det støperi, snekkerverksted, kobberslagerverksted, maskinverksted og smie og kjelverksted og den inneholdt også slippspillet drevet av en Francis-vannturbin av verkstedets eget fabrikat ferdig i 1903. Over taket ses kontorbygget bygd ca. 1902 som ble berget ved brannen og revet og brant på 1970-tallet. I teglsteinsbygningen midt på bildet var det kjelverksted, og bygget ble ferdig i 1905. Bygningen til høyre var materiallager. Kontorbygningen er bygget bak verkstedbygningene midt på bildet. John Olsen Storviks private bolig, revet etter 1980, er helt til høyre bak materiallageret. Steinfyllingen til høyre på bildet er starten på byggingen av pirkaien. Alle bygningene fra sjøen og oppover til og med taket på kjelverkstedbygningen på bildet brant ned i storbrannen i februar/mars 1911. Kontorbygget ble berget og også noen lagerbygg på den andre siden av patentslippen. Bildet er fra sent i 1907. Samme bilde som FAKf-100296.209926 / KMb-1983-031.0052. Samme bilde som FAKf-100296.268752/ KMb-1982-010.0001. (P A Storvik) gammel tekst: Bildet viser daværende Dahle Brug, mek. værksted, støberi, kjeleværksted, patentslip og skibsbyggeri på Dahle ved Kristiansund, som var undertittel på firmanavnet (senere J. Storviks Mek. Verksted) og er tatt ca. 1907 sett fra sjøen. Alle bygningene er bygget opp etter storbrannen 20. juli 1899.
Båten som slippsettes er sansynligvis verkstedets bnr.2, fiskekutteren D/S”Lurvik”, levert til
D/S”Lurvik” er bygget ved Dahle Brug (senere J. Storviks Mek. Verksted) som fiskekutter med byggenr.2 og levert i mars 1908 til A. Ervig i Kristiansund og kjenningsbokstaver MDWL.
Skipet har passasjersertifikat og første skipper var Hans Lyche.
Bildet er fra sent i 1907.
Samme bilde som FAKf-100296.209926 / KMb-1983-031.0052.
Samme bilde som FAKf-100296.209874/ KMb-1982-010.0001. (Info: Peter Storvik).  ---
Foto fra Storviks mekaniske verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund. Datering er trolig omkring 1910-1920. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser daværende Dahle Brug, mek. værksted, støberi, kjeleværksted, patentslip og skibsbyggeri på Dahle ved Kristiansund, som var undertittel på firmanavnet (senere J. Storvi...