• Bildet viser B/F"Norddalsfjord" bnr.14 på beddingen ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund.
”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.
Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.
Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F”Trygge” som ble levert i 1938.
Helt til høyre i bildets kant ses gangveien på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, og erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979, og på sjøen, dykkerbåten til A/S Anlegg fra Trondheim, som holdt på med reparasjon av slippbanen. Over akterenden på nybygget ses hvalbåten D/S”Star X” som ble ombygd til kraftblokksnurper for rederiet Skog & Borch og fikk navnet M/S”Nordbas”(1).
Til høyre bak nybygget ses halen på et sjøfly ute ved Storbøya. Personen på bildet er ukjent.
I bakgrunnen ses Skorpa og Meløya.
Bildet er fra 1960. (Info: Peter Storvik) --
"25/8." Foto fra anleggsområdet til Storvik Mekaniske Verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund, hvor vi ser fra produksjonen av et fartøy. Bildet er datert 25.08.1960. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser B/F"Norddalsfjord" bnr.14 på beddingen ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. ”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 o...