• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund.
Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon.   Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund.  Foto hovedsakelig utført av fotograf  Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført.  Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter.
DKL -  er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum.
Nr. 91  Knudtzons fjøs i Storgata, som ble første Kunstforening.
Samme bygning som foregaaende nummer.
Fotograf. For D. K. L. 1909.
En 73 aar gammel kristiansunder, J. L. Meddeler i 1912 følgende om billedet:  ”Utbygget til venstre indeholder møddingen, hvortil gjødselen fra fjøset blev kastet.  Dette var i den sidste N. H. Knudtzons tid.  Det her fortalte husker jeg selv”.  (Fra Nordmøre Museums fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...