• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 111 Ovn av jern, vel mandshøide. Bestaar av et cylinderformet ildsted, over dette en figur av jern. Figuren har sandaler paa føtterne og baandomsvundet krans i venstre haand, fra venstre skulder nedover ryggen og rundt haarene et gevandt. Paa hodet har figuren ekeløv. Bak figuren, ved dens føtter hjelm og rustning. Ovnen har formodentlig staat paa en høi fot som nu mangler. Omnen eies nu av politimester Aas i Kristiansund. 1) Ovnen tilhører nu Nordenfielske Kunstindustrimuseum. Fru politimester Aas meddeler at ovnen tidligere har hørt hjemme i ";Danholmgaarden"; i Vaagen, Kristiansund, og at den stod i en stor sal i nævnte gaard indtil for ca. 12 aar siden. Fru Aas meddeler at hun ofte saa ovnen i bruk paa nævnte sted. Under figurens ene fot ligger et litet træstykke, som formondentlig skal støtte figuren, men som neppe oprindelig har været nødvendig Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...