• Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 122 Gatedør til vaaningshus, matr. Nr. 145 i Øvregaten paa Kirkelandet. Døren vender ut mot Øvregaten. Fot. for D. K. L. 1911. Op til døren fører en liten stentrapp. Over hurderne et litet vindu til gangen, som kun har dette vindu naar undtages vindu i dørens fra gangen til de tilgrænsede rum. Døren omgives av ornamentale led bestaaende av temmelig flate halvsøiler paa postament og med basis og kapitel. Søilene smalner jevnt av opad. Kapitælenes profiler sees i fig. 1. Over echinus hviler derfortil utlatende firkantet abakus. Derover en kort, firkantet støtte, hvorpaa hviler en forkroppet gesims, hvis øverste led dog gaar i en jevn linje over hele gesimsen. Det bemerkes at baade tandenit og det ellers hyppige ledede baand under gesimsen mangler ved denne portal. Profilen av basis ved øverste led av det underliggende postament sees i fig. 2. Hurderne har smaa, firkantede fyllinger. Husets eierske, fru Sivertsen, fortæller om denne dør: "Jeg husker at døren med dens omgivende ornamentale led har været uforandret siden jeg kom til dette hus." ( ): omtalte matr. 145). 1) Skisser fig. 1: Den firkantede støtten fig. 2 Kapitæl Basis med underliggende platter Søileskaftet Postament Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank o...