• Johnsens prang! Luksus på fjøset. Foto 1912.
Vindu fra firmaet Chr. Johnsens fjøs. Vinduet har listverk med tannsnitt langs den forkroppede overlista og med dråper på sidelistene.  Underlisten er temmelig sterkt profilert;  denne profilen minner om listverket på Stiftsgården i Trondhjem,  Vinduet mangler nå etter konsulens død 1893 glassruter;  i stedet er innsatt en sortmalt tre-lem.  Sidelister og overlist er hvitmalt;  underlisten for det meste rødmalt.
Det samme: se foto
(KMb-1982-024.0131b)
Et annet vindu i samme fjøs har lignende sidelister og et tredje vindu i samme fjøs har samme slags underlist som her omhandlede vindu, men helt hvitmalt.  Formodentlig har alle vinduer i fjøset hatt samme slags listverk. ---
Katalog over bilder av eldre gateparti, bygninger og bygningsdetaljer i Kristiansund. Bildene er bekostet av Det Kulturhistoriske Lag (DKL)og med bidrag av Kristiansund Sparebank og fru Caroline Knudtzon. Ført i protokoll av overlærer Wilhelm Lund. Foto hovedsakelig utført av fotograf Ole Olsen Ranheimsæter dersom ikke noe annet er anført. Tegninger utført av billedhugger J. Johnsen og Ole Ranheimsæter. DKL - er en forløper for Nordmøre Historielag, i tett samarbeid med Kristiansunds museum. Nr. 131a Vindu fra firmaet Chr. Johnsens fjøs, tilhørende firmaets gaard i Vaagen, Kirkelandet, matr 31. Vinduet har listverk med tandsnit langs den forkroppede overlist og med draaber paa sidelisterne. Underlisten er temmelig sterkt profileret; denne profil minder om listverk paa stiftsgaarden i Trondhjem, Vinduet mangler ialfald nu glasruter; i stedet er indsat en sortmalet lem. Sidelister og overlist er hvitmalet; underlisten for det meste rådmalet. Tegnet av O. Ranheimsæter efter fotograf av samme for D. K. L. I 1912. Det bemerkes at draaberne paa den ene sidelist i originalen ikke findes komplet, idet en av dem er faldt bort. Denne er restaureret paa tegningen. Fjøsvæggen er som det sees fra billedet rødmalet. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Johnsens prang! Luksus på fjøset. Foto 1912. Vindu fra firmaet Chr. Johnsens fjøs. Vinduet har listverk med tannsnitt langs den forkroppede overlista og med dråper på sidelistene....