• Bildet fra Svanedammen, eller Rolighetsdammen/Nedre Vannbasin, som var det opprinnelige navnet. Svanedammen er den minste av til sammen 4 dammer, som totalt utgjør Vanndamman på Kirkelandet. Oppbyggingen av et regulært vannverk for Kristiansund skjedde da brann- og veiinspektør Peder Rosentræder i slutten av 1850- årene planla og oppførte en dam som lå like ovenfor Roligheten, og som senere fikk navnet Svanedammen på folkemunne. Til venstre på bildet finner vi Langveien, som går forbi bygården som vi ser på bildet. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet fra Svanedammen, eller Rolighetsdammen/Nedre Vannbasin, som var det opprinnelige navnet. Svanedammen er den minste av til sammen 4 dammer, som totalt utgjør Vanndamman på Ki...