• Bildet er fra Svanedammen, eller Nedre Vannbasin, som var det opprinnelige navnet. Svanedammen er den minste av til sammen 4 dammer, som utgjør Vanndamman på Kirkelandet. Oppbyggingen av et regulært vannverk for Kristiansund skjedde da brann- og veiinspektør Peder Rosentræder i slutten av 1850- årene planla og oppførte en dam som lå like ovenfor Roligheten, og som senere fikk navnet Svanedammen på folkemunne. Helt foran finner vi Langveien, som går forbi husene som vi ser på bildet. Ved gjerdet ser vi pumpehuset. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet er fra Svanedammen, eller Nedre Vannbasin, som var det opprinnelige navnet. Svanedammen er den minste av til sammen 4 dammer, som utgjør Vanndamman på Kirkelandet. Oppbyggin...