• Brua over sundet mellom Bentnesset og Meløya. Hengbrua som ble bygget i 1910. Denne brua og brua over fra Meløya til Skorpa var Kristiansunds første bruer. (Fra Nordmøre museums fotosamlinger) variant. Opplysninger fra Ove Bjerkans innsamling av avisenes artikler om saken og Kristiansund historie bind VI side 53: ";Bruforbindelsen for Meløya og Skorpa var et annet gammelt ønske. I 1910 ble det vedtatt å bygge en permanent jernbru over Skorpsundet, og over Dunkarsundet en hengebru, som av hensyn til båttrafikken måtte legges 11 m over flomålet."; ";Hængbroen kalder folk ";et mirakels";. jernbroen er ";stø som stuagolve";,"; het det da de var fullført."; Krav om bruforbindelse kom tidlig og RP spør i 1904: ";Blir broene snart færdige?"; Grunneierne på Skorpa og Meløya er villige til å gi gratis grunn og det blir samlet inn penger. Ting tar tid og avisene skriver og komite arbeider mens havnestyre, formannskap og bystyre behandler. 22/10-1910 skriver TK: ";Rossings hængbro er nu ferdig og igaar foretos belastningsprøve. Denne bestod deri at broen belastedes med sandsække, som tilsammen veiede 15 ton eller 15000 kilo. Prøven falt tilfredsstillende ut. Nu staar kun tilbake at ordne ved selve veiforholdet, for at faa opgangen til broen lettere. Naar den er fullført, har Meløens beboere faat sit forbindelsesled med selve hovedøen. Andersens jernbro som forbinder Meløen med Skorpen, er også fullført. Alt i alt er 2 arbeidsstykker her utført, som der staar respekt av. Særlig Rossings hængebro er imponerende. Forrige søndag var der en livlig trafik til Bængtnæsset av interesserede tilskuere, og alle var forbauset over hængebroen, særlig syntes mange den var svimlende høi over sjøen ( ll m over flomålet). Denne høide er imidlertid paabudt av havnevæsenet for at fartøier med rig skal kunne passere under den.?

Den nye brua ble farbar for folk i området fra høsten 1939 iflg. Johan Tømmervåg. Kjørbar var den ikke før i mars 1940 iflg. TK.

For de første bruene ble det i 1908 innvilget kr. 2.200, men prislappen steg med årene. I 1910 blir det bevilget kr. 4.600. Om dette ble den endelige summen vet vi ikke. 13/1-1939 skriver TK: NY KJØRBAR BRO .... Nye vann- og kloakkledninger? I formannskapets møte igår blev bl.a. disse sakene behandlet: .... Fra stadsingeniøren forelå forslag om ny bro over Dunkarsundet til Meløya. Omkostningene er beregnet til 30.000 kroner for en 41 meter lang fast bro som blir kjørbar for biler inntil 5 tonns tyngde. Saken blev utsatt en kortere tid for ordning av formalia m.v.? Kostnaden ble beregnet til kr. 30.000. Brua mellom Meløya og Skorpa ble erstattet med ei fylling og trappa på Meløysida ble fjernet. Veien, vann- og kloakkledning ble ferdig i 1953. Da hadde de søkt om bedre vei siden 1916.
    Photo: Nordmørsmusea

Brua over sundet mellom Bentnesset og Meløya. Hengbrua som ble bygget i 1910. Denne brua og brua over fra Meløya til Skorpa var Kristiansunds første bruer. (Fra Nordmøre museums fo...