• Veisambandet Eidsøra-Sunndalsøra ble utbygd fra Eidsøra og innover. I 1946 ble den åpnet til Øksendalsøra. Men først høsten 1948 stod veien videre over Svinberget til Sunndalsøra åpen. Fra 1946 gikk det midlertidig båtrute Sunndalsøra-Øksendalsøra som korresponderte med bussruter til og Molde. (Info: Sveinung Berild) -  -Bilferge. Bilferja Eidsøra-Fjøseid ved Fjøseid ferjekai. Sambandet ble startet av lokale interessenter 1933, og var i drift til 1946. Veien gikk da mellom Øksendalen over Svinberget til Sunndalsøra. Ferga ble bygd ved Gideon Motorfabrikk i Molde og tok 4 personbiler. Info: Terje Holm.  Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Veisambandet Eidsøra-Sunndalsøra ble utbygd fra Eidsøra og innover. I 1946 ble den åpnet til Øksendalsøra. Men først høsten 1948 stod veien videre over Svinberget til Sunndalsøra å...

1 comment

• Det er en liten feil i teksten. Veisambandet Eidsøra-Sunndalsøra ble utbygd fra Eidsøra og innover. I 1946 ble den åpnet til Øksendalsøra. Men først høsten 1948 stod veien videre over Svinberget til Sunndalsøra åpen. Fra 1946 gikk det midlertidig båtrute Sunndalsøra-Øksendalsøra som korresponderte med bussruter til og Molde.