• Plan for ombygging (eller alternativ byggeplan?)  av Kristiansunds hovedkirke. Kirkelandet kirke på Lyhshaugen, Kirkelandet i Kristiansund.

Etter forordning av 1858 skulle kommunene heretter ha ansvar for kirkebyggene, og kirkesaken ble et livlig diskusjonsemne i bystyre, presse og blant folk ellers gjennom flere år. I 1875 vedtok bystyret å bygge ny kirke på Kirkelandet Tomten for den nye kirken ble Lyhshaugen, oppkalt etter kjøpmann Lyhs, men et stort mindretall stemte for den gamle kirketomten på Torvet. Spørsmålet om kirkens plass hadde nemlig vært et nesten lidenskapelig diskusjonsemne i forveien, så vel offentlig som privat.

Bystyret vedtok at arkitekt Thrap-Meyers utkast skulle legges til grunn for nykirken. Et treskipet trekirke i Pseudo-gotisk stil og i motestilen de årene. Kostnaden var beregnet til 115.000 kroner, men da den var ferdig i 1878, var det gått med 160.000 kroner.

Kirken ble innvidd av biskop Grimelund, 18. september 1878. Den siste gudstjenesten i den gamle kirken ble holdt 15. september 1878 av res. Kap. Søholt. Ludvig Brinchmann var sokneprest og utnevnt året før.

Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Plan for ombygging (eller alternativ byggeplan?) av Kristiansunds hovedkirke. Kirkelandet kirke på Lyhshaugen, Kirkelandet i Kristiansund. Etter forordning av 1858 skulle kommun...