• Arne Arnesens brygger. Føringsbåt. Pram med grus. Skip. Arnesen var Kristiansunds mann på Stortinget 1905:

human arbeidsgiver, dyktig forretningsmann, radikal-liberal næringslivspolitiker,

Som de fleste toneangivende aktører i Kristiansunds historie, var også Arne Arnesen innflytter. Han var født 28. juli 1847 i Uskedal i Kvinnherad, døde på Stortinget i Kristiania 9. juni 1909.  Han var Stortingsrepresentant for Venstre 1903-06, og møtende varamann 1901-08. Han satt i finanskomitéen.

Arnesen var liberal, og altså imot fortsatt union med Sverige. Til og begynne med var han republikaner, fordi det er ”billigst og mest demokratisk”, seinere var han blant de 11 representantene som var imot valg av svensk prins til norsk konge. Han tapte forresten først Stortingsvalget i 1897, da  Høire, som ville ha fortsatt union, fikk plassen.

I sin mest kjente tale i Stortinget 1905 viser han til et folkemøte i Kristiansund, med 1000 deltakere, som gikk sterkt imot å legge ned grensefestningene Kongsvinger og Fredriksten. Arnesen er enig med sine velgere og mener at Karlstadforliket er en ydmykelse. Vi tar gjerne en krig; hva har vi ellers de militære til? var hans omkved. Han mente å tale næringslivets sak også her, slik også John Moses tenkte 90 år tidligere. Han rettet harde personangrep mot forhandlingsdelegasjonen, statsråder og militære.

Arnesen var også opptatt av fyrvesenet, ikke minst på  Smøla, statlige havner og  industrireisning. Han støttet opprettelse av bussruta Batnfjord-Molde, men var imot jernbane til Molde. Han var ordfører i Kristiansund 1899 og 1900; og fikk æren av å bli den første som snakket i telefon med hovedstaden, den 12. desember 1900. Han var varaordfører 1905-9, og
medlem av bystyret i 22 år: 1883-96,99-08, formannskapet 1889-96 og 99-08. Han arbeidet for opprettelse av et kommunalt næringsfond. I 1899 kom han med i en nasjonal komité for utredning av problemet med midd på klippfisk, og han var også leder i det lokale Fiskeriselskapet. Han arbeidet for dampskipsforbindelse til Hull i England, for eksport av iset sild, og var selv blant de største sildeeksportørene.

Arne Arnesen var ei drivkraft i Redningsselskapets lokalforening siden stiftelsen 1890 (1 år før Landsforeninga), og var også første styreformann Møre Skjærgårds Dampskibsselskab i 1887. Han fikk Stortinget med på å opprette en stilling som reisende postpakkemester, for postsortering om bord på rutebåten fra Trondheim. Dette betydde et  døgn tidligere postombæring i byen.

Han var styremedlem Arbeidersamfunnet. Han var ikke avholdsmann, og gikk
imot lokalt pol, men leide ut lokaler til Nøkterhedskaféen! Han var styremedlem i Kristiansunds Kreditbank og i Norges Banks avdeling, og i Sparebankens forstanderskap.

Arnesen var kjøpmann og reder i Kristiansund, formelt registrert  4. oktober 1877. Han eide
minst 4 brygger i Vågen; saltbrygga som nå er Småbåtlagets klubbhus, Christie-Hjelkrembrygga der Nordmøre Museum har blikkenslagerutstilling, brygga nærmest sundbåtkaia på Goma og ei som ikke lenger fins, ved Kranaskjæret (m.nr. 6, Kranaveien 10). Han hadde også mye eiendom i sentrum: på Lindahls plass (m.nr. 67);  medeier Loennechengården (der Rådhuset står nå), i Børsbygningen og han eide butikklokaler.

Arnesens Skibshandel var møteplassen for slo-skipperne. Her ble det handlet med
”skibsfornødenheder” og maskinrekvisita, kolonial, mel, jern og malervarer; salt, korn, sild, tran, fisk, støpegods, dynamitt, krutt, ammunisjon, vannledningsrør, børster og pensler. Han var medeier Brunsvikens Reperbane og Goma fabrikker.

Arnesen eide fra 1898 fiskeværene Røeggen og Sveggen, samt  Kya, Sula, Humlingsvær, Voksvær og Lyngvær. Etter hvert som det ble ”politisk ukorrekt” å være væreier, ønsket han at Staten skulle overta, og værene ble solgt fra dødsboet til fiskerne.

I første ekteskap var Arne Arnesen gift med Anna Petrea Rasmussen fra Bergen (1849-89) og i annet ekteskap med Severine Vebenstad fra Kristiansund, f 1866.

Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Arne Arnesens brygger. Føringsbåt. Pram med grus. Skip. Arnesen var Kristiansunds mann på Stortinget 1905: human arbeidsgiver, dyktig forretningsmann, radikal-liberal næringslivs...