• Parken er full av trær på bilder tilbake til 1870-tallet. De er storvokste da, og må altså være eldre. Kommunen kjøpte området 1859 og Selskapet for Kristiansunds Vel anla parken – de første trærne ble plantet høsten 1868: balsampopler, lønn, ask og andre løvtrær. Se Kristiansunds Historie bind 5 s. 694.      - Et stereobilde fra Nerparken, hvor vi ser to barn sittende på en benk i parken, mens en dame står til høyre for dem. Lenger frem finner vi Parkveien/Langveien og på andre siden av gaten ser vi Den Høgre skole blant trærne. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Parken er full av trær på bilder tilbake til 1870-tallet. De er storvokste da, og må altså være eldre. Kommunen kjøpte området 1859 og Selskapet for Kristiansunds Vel anla parken –...