• Ekspressrute, bare til Nordlandet! Foto fra Sundbåten Kvikk i Kristiansund, her fra båtdekket med passasjerer. Båten ble bygget i 1950/1951 ved A/S Stord Verksted i Bergen, etter at det ble inngått kontrakt 14. april 1950. Prisen ble satt til 109.000 kroner og endelig kjøpsum ble 117.374 kroner. Båten ble sjøsatt 11. november 1950, og kom til Kristiansund 14. februar 1951. Kvikk var 14,1 meter lang, 3,7 meter bred og veide 24,9 bruttotonn og var utstyrt med en 6 sylindrer 4 takts Lister diesel med 62 HK. Båten skulle bli en problembåt og hadde flere motorhavarier. På styremøtet 27. september 1965 ble det besluttet å selge Kvikk sammen med sundbåten Presto til Erling Halle i Todalen, for 11.000 kroner. Etter en periode i opplag i Skålvik-fjorden ble så Kvikk ombygd til slepebåt ved Årsund mekaniske verksted og ble omdøpt til Tug Odin for så å bli satt inn i isbryting frem til 1980. Ble så solgt videre til et dykkerfirma i Bergen, og siste kjente tilholdssted er et oppdrettsanlegg i Nord-Troms. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. Kilde: Sven Erik Olsen og Tor Olsen. Sundbåten. Folk over havna - fra fergemenn til Angvik. Utgitt 2005.
    Photo: Nordmørsmusea

Ekspressrute, bare til Nordlandet! Foto fra Sundbåten Kvikk i Kristiansund, her fra båtdekket med passasjerer. Båten ble bygget i 1950/1951 ved A/S Stord Verksted i Bergen, etter a...