• Fotoet er tatt fra
Gomalandet i området ved
Milnbergan
mot Nordlandet til venstre, iflg. Tor Grødahl.

Freikollen i bakgrunnen og Innlandet til høyre. Vi ser at gjenreisingen er begynt, bare kirka og noen få hus i nærheten av den ble spart under bombingen i aprildagene 1940. Nye bygg på Nordlandet er reist etter bombingen. Vi ser fotografens fabrikk, Offenbergs Oljeklæbrikk nede ved Nordsundet, er under igjenoppbygging. (KMb-2008-045.0003 viser den bombede fabrikken). På Innlandet ser vi bryggene i Sjursvika, Norfinnanlegget og bryggene til Lossius. Sundbåten er på vei til Nordlandet og en seiler er på vei ut Nordsundet. Informant Johan Tømmervåg: Familien Offenberg hadde drevet en fabrikk som fremstilte arbeidsklær i akkurat fire år da krigen kom. Den var egentilig en videreføring av Kristiansunds Oljeklædefabrik, som var drevet av P.A. Offenbergs far, Chr. Offenberg. Firmaet var reskt ute og fikk byggetillatelse for å bygge en ny fabrikk i 1941. Den sto ferdig til bruk året etter. Den ble velkjent for å produsere arbeidsklær med navnet Brakar, og holdt høy kvalitet på produksjonen. På Innlandet kan vi se at Halfdan Backers store anlegg i Sjursvikveien 1 er oppført. Det ble anmeldt til bygging i 1947. Olav Elgsaas anmeldte i desember 1946 oppførelse av en forretningsgård av betong sammen med Idar Berntzen til Nergata 2.

Nordmøre
Museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Fotoet er tatt fra Gomalandet i området ved Milnbergan mot Nordlandet til venstre, iflg. Tor Grødahl. Freikollen i bakgrunnen og Innlandet til høyre. Vi ser at gjenreisingen er b...