• Ernst Glaser dirigerer en prøve i Tempohuset.

1967 høsten var et "lyrikk og musikk"-prosjekt med lektor Hans Kristiansen: 19.10 i Festiviteten og 20.10. på Høgtun i Torvikbukt. Både denne forestillingen og en konsert 18.11. med Liv og Ernst Glaser, datter og far som solist og dirigent i Griegs A-moll (Musikkens Venner arr.), fins på lydbånd. 17.12. medvirket KSO ved julekonserten i Kirkelandet kirke.- Notearkivet ble ryddet, Skolemusikken betalte i et anfall av dårlig samvittighet uoppfordret hundre kroner for lån av notestativer.

1968 Norsk Kulturråd slår til med 5000 kr til gjestedirigent og 5000 kr til de Premier-paukene vi fortsatt bruker. KSO måtte nemlig stadig låne pauker fra Molde, fordi våre ikke hadde stemmemekanikk. Kommunen gir 3000 til dirigentordning. - 31.januar viser NRK TV en lang reportasje fra "Byen ved storhavet", der KSO fikk 400 kr for å spille "Ut mot Havet" under Ottar Gjendems ledelse. Dette er det eldste kjente filmopptaket av orkestret. Vårkonserten var Haydns "Årstidene" i Kirkelandet kirke 31.3. Her ble det mange unødvendige runder med organist Grimsmo som hevdet at dette ikke var kirkelig musikk, og ikke huset verdig. Menighetsrådet skar gjennom og fikk Kirkedepartementets dispensasjon til å overprøve organistens vurdering, og all PR saken fikk i avisene medvirket vel til at det ble fullt hus. Og vi har lydopptak. Korsatser fra Årstidene ble gjentatt under Landbruksveka i Folkets Hus 2.4., og innbrakte kr 150. Ottar Gjendem flytter i mai til Ålesund, og Peder A. Rensvik dukker opp i hjembyen. Han leverer en privat utredning om kommunal musikkskole og foreslår 48 instrumenter innkjøpt første omgang! – 4.9. har KSO besøk fra Brighton Youth Orchestra, dir. David Gray, som holder konsert i Gymnasets Aula. Mange orkestermedlemmer som ikke kunne ta imot musikere til privat overnatting, valgte å betale hotellrom for dem på Fosna. – 10.11 dirigerer Ernst Glaser igjen. Han var i byen i 10 dager, og på programmet stod ouvertyren til "Seraillet" (som det ikke ble noe av i 1958, men som Sinfoniettaen spiller i 1999) og Schuberts femte. Her fins det to ulike lydopptak. Ottar Gjendem kom ukentlig opp fra Ålesund for å lede prøvene. En av strykeprøvene ble holdt i Speiderhytta. Peder Rensvik tiltrådte som kommunal musikkinstruktør først ved årsskiftet, men holdt sitt første møte med orkesterstyret allerede 6.12. Han foreslår 17.-mai-konsert.

ilde fra Trygve Rossbachs dokumentasjon av Kristiansund Symfoniorkesters virksomhet på andre halvdel av 1900-tallet; ca 1950-2000. Prøver, turer, sosialt samvær og konserter. (Fra Nordmøre museum sin fotosamling.)
    Photo: Nordmørsmusea

Ernst Glaser dirigerer en prøve i Tempohuset. 1967 høsten var et "lyrikk og musikk"-prosjekt med lektor Hans Kristiansen: 19.10 i Festiviteten og 20.10. på Høgtun i Torvikbukt. Bå...