• Utsikt över Köping från Bondgårdsberget, tidigt 1900-tal. Bilden tagen från Bondgårdsberget(Erlandsberget) Åkrarna tillhör Erlandsgården. Gjutarna på Köpings Mekaniska byggde egna hus på Tunadal omkr. 1870-80-talet. Till höger går Skyttelgatan från berget och ner mot
Jämmertunagatan. Till vänster går Hovgatan. Första huset till vänster efter Hovgatan hette Hyddan (syns ej) sedan kom Klippan, Ängstorp, Augstenborg. Plåtslägare Lundgren, skohandlare Bjelkström, Edit 3 och längst ner mot Jämmertunagatan Sillhovet låg prins Villes hus o Gula Larsa. Forsa väveri syns vid skorstenen, övertogs av Tagelspinneri i slutet på 1920-talet. Taket i förgrunden är Erlandsgårdens ladugård och loge. Stora byggnaden längst upp till höger är ålderdomshemmet.
    Photo: Köpings museum

Utsikt över Köping från Bondgårdsberget, tidigt 1900-tal. Bilden tagen från Bondgårdsberget(Erlandsberget) Åkrarna tillhör Erlandsgården. Gjutarna på Köpings Mekaniska byggde egna ...