• Alex Petterssons (Dal-Pelles”) gård, vid Våggatan 1920. Revs i mitten av 1920-talet. "DAL-PELLES" GÅRD 1920 Bostadshuset på gården 59 B-60 A uppfördes omkring mitten av 1860-talet av verkstadsförmannen A J Olsson, som 1873 sålde fastigheten till lantbrukaren Carl Carlsson i Vallby. Senare övertogs den av gårdsägaren J E Eriksson, Dennes i konkurs försatta sterbhus avyttrade gården den 5 dec 1876 för 8025 kronor till stationskarlen Alexander Pettersson, som året tidigare inflyttat som hyresgäst. Efter hans död 1893 fortsatte sterbhuset vara gårdsägare. I huset bodde förutom "Dal-Pelles" änka även sonen, blivande järnvägskamreraren Carl Johan Stålkrantz. Strax före 1920-talets mitt såldes gården till Köpings stad för rivning. På husets långsida mot Våggatan syns två skyltar. Invid den första, mitt på huset, hade Erik Emanuel Flodström sin reparationsverkstad. Han lagade symaskiner och cyklar. Den andra skylten, längst upp mot norra gaveln, utvisade var fru Ida Björklund hade sin mjölkaffär. Den hade hon övertagit efter sin moder, fru Anna Löfberg. Körkarlen och hästen har tydligen olika uppfattningar, ty de går åt var sitt håll. I bakgrunden syns bl. a gården "Paradiset".Foto: Köpings Museum.
    Photo: Köpings museum

Alex Petterssons (Dal-Pelles”) gård, vid Våggatan 1920. Revs i mitten av 1920-talet. "DAL-PELLES" GÅRD 1920 Bostadshuset på gården 59 B-60 A uppfördes omkring mitten av 1860-talet ...