• Herrgården som tidigt benämns som Lamhult, har anor från början av 1600-talet då Bengt Oxenstierna bytte
bort gården till kronan. "För gjord trogen tjänst" fick sedan förre landskamreren Johan Johansson i Växjö Lammhult som
belöning av rikskanslern Axel Oxenstierna. 1666 blev Lammhult säteri.
Senare ägare av gården har varit friherre Lars Eldstierna, 1681-1694, därefter hans änka Brita Billingsköld och hennes
dotter Brita Margareta. Även medlemmar av släkterna Wattrang och Tigersköld ägde gården 1767-1795.
Från 1795 fram till 1917 då ett familjebolag bildades, var gården direkt eller indirekt i släkten Gyllensvärds ägo.
Corps-de-logiet  - undervåningen är från 1810-talet och övervåningen tillkom på 1830-talet.
Källarvåningen med sina metertjocka väggar är mycket gammal.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Herrgården som tidigt benämns som Lamhult, har anor från början av 1600-talet då Bengt Oxenstierna bytte bort gården till kronan. "För gjord trogen tjänst" fick sedan förre landska...

Bildtext: Herrgård Lammhult. Flygfoto.Äkta FotografiEnsamrätt & Foto: A/B Flygtrafik, Dals LångedFrigiven av Försvarsstaben H 1830