• Samhället Hohultstlätt bytte namn till Alstermo 1968.
Det första samhället hette Björkdala, trots granskogen. När sedan järnvägen mellan Växjö och Oskarshamn byggdes på 1920-talet, döpte man järnvägsstationen till Hohultslätt. Hohult från namnet på en gård från 1400-talet och slätt, rätt och slätt från "slätten".
Samhället blomstrade tack vare järnvägen, men på Alstermo Bruk var man mindre nöjda med det krångliga namnet.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
  • Samhället Hohultstlätt bytte namn till Alstermo 1968.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Samhället Hohultstlätt bytte namn till Alstermo 1968. Det första samhället hette Björkdala, trots granskogen. När sedan järnvägen mellan Växjö och Oskarshamn byggdes på 1920-talet...

Bildtext: Samhälle. Hohultslätt.Flygfotosamlingen R 1711